måndag 16 april 2012

Halvtid

Nu har jag kommit halvvägs i pedagogisk dokumentation med it stöd. Det är halvtid som det heter i fotbollens värld och det innebär att det är dags för vila och reflektera över vad det var som hände i första halvlek. Vad gjorde jag som gick bra och som blev bra vad gick mindre bra och vad har jag lärt mig hittills. Hur skall vi ta tag i andra halvlek? Vad är det vi behöver tänka på för att stå där som vinnare eller åtminstone känna oss nöjda när matchen är slut. Vi gjorde vårt bästa. Vem gör vad och vad är min uppgift i det. När jag tänker efter så har jag som gammal fotbollsspelare dokumenterat och reflekterat en stor del av mitt liv. Inte alltid i pedagogiskt syfte men ändå i ett syfte där reflektionen leder till att man blir mer erfaren och kan hantera situationer på ett mer reflekterande sätt. Det har jag nog haft med mig i mitt yrke hela tiden att reflektera över händelser situationer som händer och därigenom göra en analys av det och på så sätt bära med mig det och hantera det på mitt "professionella" sätt. Ju längre tid jag har arbetat desto professionellare har jag blivit (hoppas jag).
Vad har jag då lärt mig hittills i kursen och har det förändrat min yrkesroll eller min syn på mitt yrke. För mig handlar det mycket om att vara nyfiken hela tiden och väcka den nyfikenheten bland barnen. Det är roligt att lära sig och det är roligt att vara i ett socialt samspel med andra barn men det är inte lätt och det finns många sätt att lära sig det och hantera det. Min uppgift som pedagog är att hitta den vägen för alla barn och då gäller det att se alla barn och tillsammans hitta deras plats i gruppen. Vi lär oss tillsammans vilket för mig till ett av mina centrala begrepp samhörighet. Där vi tillsammans stöttar varandra i vårt sökande efter ny kunskap. Vi är inga konkurrenter vi lär tillsammans. När en barn gör fel eller på annat sätt inte förstår så stöttar vi varandra. Vi ser till att alla får ett bra självförtroende och det tror jag vi ger barnen bäst genom att vi är en grupp och vi är starkast tillsammans. Genom att dokumentera tillsammans får vi också en bredare kunskap då vi gör den tillsammans och vi utgår sedan från den när vi går vidare i vårt arbete eller lek. Här gäller det också att få barnen att förstå det som de dokumenterar och prata om hur vi skall gå vidare. Det är då en dokumentation blir pedagogisk som Lenz Taguchi skrev i sin bok "Varför pedagogisk dokumentation" Dokumentation blir först pedagogisk då den används för att förstå och fatta nya beslut om utmaningar för barns och vuxnas lärande i ett socialt samspel. Det är för mig samhörighet att vi söker kunskap tillsammans men samtidigt är det viktigt för mig att barnen förstår varför kunskap är viktigt och varför just den kunskapen är viktigt. Varför måste jag lära mig detta? Det är viktigt att vi förklarar det på ett bra sätt så kunskapen sitter kvar och barnen kan använda den i sitt fortsatta lärande. Ett annat centralt begrepp för mig är flexibilitet. Här gäller det i första hand mig själv som pedagog och medarbetare där jag är flexibel och läser av vad är det jag gör mest nytta. Hur utnyttjas min resurs på bästa möjliga sätt. Det som jag tar med mig till barnen är att få de förstå att det inte bara finns en väg att gå. Vi är många individer som skall utvecklas och lära oss saker och vi uppfattar inte saker på samma sätt så här gäller det att vara flexibla och ibland vänta så alla förstår kanske hjälpa den som sitter närmast mm. Här finns det också många hjälpmedel att använda som hjälper barnen att lära sig på bästa möjliga sätt. Det hjälpmedel som vi har fått till vårt förfogande på kursen ipaden har ett nästan obegränsat användningsområde. Det går att skriva för hand på den det går att använda ordbehandlingsprogram med stavningshjälp det finns matteprogram som tränar olika färdigheter ja användningsområdet är hur stort som helst och kan individanpassas. Det är även ett utmärkt verktyg att dokumentera med. Filma med, ta kort och som vi har provat på i kursen att spela in ljud eller till och med ett radioprogram och när de första trevande stegen i Gargeband var gjorda så var det inte så svårt att hantera och använda. Jag har haft en Macbook nu i ett och ett halvt år och Garageband har legat där och väntat på att jag skall använda det har nog även gjort något trevande försök men inte mer. Det är först nu då jag fick det som uppgift på kursen som jag var tvungen att lära mig det och det var mycket roligt och lärorikt. Nu kan jag de enklaste funktionerna och det är som med allt man lär sig en bra början. Det är även bra att lära sig nya saker för då blir man påmind att det är så här det är för barnen när de ska lära sig nya saker. Jag kan tycka att det är jobbigt ibland att lära sig nya saker och då gör jag det bara ibland och när jag mest kanske vill det själv. När jag jobbar med barnen så är det bra att tänka på det att de hela tiden skall lära sig nya saker och det kan vara jobbigt för vissa att inte få stanna upp och reflektera över det som de har lärt sig. Här gäller det också för mig som pedagog tillsammans med mina kollegor att vara flexibel och se barnens olika behov och vilken nivå de är på. Att så mycket som möjligt individanpassa undervisningen så att varje barn når så långt som de kan. Vilka individuella lärstilar har de olika barnen och hur kan vi anpassa oss så att alla har en plats i gruppen och i det en förståelse för det som de skall lära sig.
Hur har då min utvecklingskurva sett ut under denna första hälft av kursen? För det första har vi läst tre böcker som på olika sätt har fått mig att tänka och reflektera över mitt yrke med barn och hur viktig min roll är i det arbetet. Första boken vi läste var "Den svårfångade reflektionen" som jag till en början tyckte själv var svårfångad men det fanns godbitar i den som fortfarande sitter fast i mitt huvud. När jag tänker på den boken så tänker jag att kunskap blir inte meningsfull innan vi reflekterar över den och vad är den kunskapen bra för. Det behöver inte vara likadant för alla men reflektion är viktigt. Ju mer vi reflekterar desto starkare blir en betraktelse, en upplevelse, ett lärande m m. Sedan är det också viktigt att en reflektion ger en utveckling och lust att lära sig mera. Nu är det dags att ta en liten paus och ta nya krafter för att lära sig ännu mer. Dags för film det låter som en spännande utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar